fbpx

Lepší spánek uzdraví vás i váš spánek – jak na to

Lepší spánek uzdraví vás i váš život – jak na to?

Spánek je jako sůl z pohádky Sůl nad zlato. 

Tak obyčejný a tak vzácný! Spánkovou deprivací trpí v dnešní hektické době 80 % lidí1 a únavu i vyčerpání považujeme za docela normální „zdravý“ stav a většina lidí nemá v životě to štěstí poznat, že kvalitní spánek je zásadní ingrediencí zdraví, spokojenosti, ba i prosperity.

 

  • Spánek je náš doktor, kouč i náš nejlepší psychiatr. 
  • Je to wellness, který navštěvujeme pravidelně. A tak záleží, jaká je kvalita našeho spánku.
  • Zkuste se pořádně vyspat a určitě si sami všimnete, že je vám hned na světě líp.
  • Možná budete shovívavější, trpělivější, ubyde konfliktů, dohad i omylů a chyb.

Je pravděpodobné, že při bližším zkoumání historie (i vaší osobní) byste objevili, že řada katastrof byla způsobená tím, že se někdo prostě špatně vyspal. Kromě konfliktů to bohužel může být i fatálnější. I dnes jenom v USA následkem chyb z únavy zemře každou hodinu jeden člověk1.

Na Dánsku, kde žiju, mě fascinuje, že jsou tu lidé daleko častěji vstřícnější a více usměvaví (ano, i ta paní v hypermarketu). Jako jeden z důvodů vidím, že si umí zařídit prostor a čas, na krásné hygge chvilky, ale právě i na spánek.

Celkově jsou Dánové uvolněnější – nevadí jim ani stát na červenou (vždyť je to také nádherná příležitost k spočinutí!).

Naše klasické nestíhání je jim cizí – proto nemají v těle tolik stresu a díky tomu je pro ně spánek daleko víc revitalizující”

A co je na tom pro mě nejvíce inspirující? Ani si neumí představit, že by to mělo být jinak. Nejen spánek, ale kvalitní spánek a odpočinek je pro ně tak přirozená potřeba s tolika benefity, že neexistují žádné výmluvy – zařídí si to.

Omlazující elixír života a vitality dostupný všem?

Ten zvláštní, po celá tisíciletí hledaný elixír mládí překvapivě není doménou jen několika vyvolených alchymistů – jeho zdroj máme všichni v sobě.

Stačí pár snadných postupů a vaše tělo produkuje v noci hormon melatonin a spouští regenerační procesy:

  • Hluboký spánek vás regeneruje, omlazuje, uzdravuje, uklidňuje.
  • A podle Harvardské univerzity i krásně, zdravě vypláchne mozek – od toxických látek2. A samozřejmě i případných dotěrných myšlenek.

Pokud potřebujete ještě více motivace . . .  abyste si i vy zařídili vhodné podmínky pro zdravý spánek, zde jsou další benefity.

  • Hluboký regenerující spánek prospívá i hubnutí a kráse.
  • Přináší umění činit moudrá rozhodnutí, vedoucí k vašemu štěstí a úspěchu.
  • Překvapivě pomůže i s učením (třeba cizího jazyka) – uloží vše do dlouhodobé paměti.
  • Díky tomu i snadno vystoupíte ze svých začarovaných kruhů.
  • Dokonce zharmonizuje vaše rozjitřené emoce – vztek, smutek… i trauma.

Luxus odolné a kreativní psychiky

Během spánku probíhá mnoho detoxikačních procesů. A to i na duševní úrovni. Buďte proto rádi i za divoké sny – jsou uvolněním psychického přetlaku. Citliví jedinci, kteří často jako houby nasávají okolní vjemy, mohou dokonce mít i větší potřebu spánku, aby vše zvládli ve snech zpracovat.

 

  • Můžete se také naučit vnímat opakovaná témata (nestíhání, padání, proudy vody, pronásledování). Jsou znamením, že máte co nejdříve zvolnit.
  • Možná to znamená postavit se trochu navzdory kultuře a zvykům kolem vás, ale až budete vyspalí, ustojíte si nejen své spánkové potřeby, ale třeba si i dokážete líp říct o zvýšení platu nebo v klidu rodině vysvětlit, jak spolu zdravěji fungovat.
  • „Ráno moudřejší večera“ je podceňovaná lidová moudrost. Já sama, když se mi nedaří najít odpovědi na otázky svého každodenního života, vyčkám, co mi k tomu přijde ráno. Je to jako zadat „příkaz“ do počítače a nechat ho pracovat.

Vycvičte i vy svůj mozek, aby vás ráno vítal první, obvykle geniální myšlenkou.

 

Luxus krásného života

Tak často toužíme po štěstí, po životě, kde nemusíme řešit každodenní blbosti a složenky, ale nezajistíme si ani to základní – pořádný spánek a dobrou postel včetně příjemného povlečení.

Není divu, že život pak vnímáme s pocitem nedostatku. Zkuste se třeba někdy, až to vyjde, ráno trochu povalovat. Zkuste si to zařídit.

Ráno je základ dne, všimněte si i myšlenky při vstávánívstávejte s dobrým impulsem, nevystřelte z postele v reakci na stres, co vše musíte zařídit. Vneste do svého rána bdělost.

Život samozřejmě nabízí úžasné příležitosti, takže prospat třetinu života se může zdát prostě padlé na hlavu, ale všechny chtít stihnout – to může být stejně zrádné jako dlouhodobě se přepracovávat.

Nepropadejte proto rčení „vyspím se až v hrobě“.

I na krásné zážitky je třeba být odpočatý – užijete si je daleko více a vytěžíte z nich pro sebe i to, čeho byste si pro únavu ani nevšimli.

Spánek jako lékárna i wellness

U nás doma, když kdokoliv začíná cítit nachlazení či podrážděnost, okamžitě ordinujeme spánek a litry čisté vody. Obvykle to stačí.

Výzkumy Harvardské univerzity i autoři knihy Proč spíme regenerující spánek jednoznačně považují i za úžasnou prevenci úzkostí, infarktů, cukrovky a rakoviny i pozdější demence.

Možná vás bude zajímat také to, že po probdělé noci alarmujícím způsobem klesá imunita – před návštěvou baru nebo jízdou autobusem je tak fajn dát si šlofíka.

Při jakémkoliv problému, než zkusíte cokoliv jiného, pořádně se vyspěte. Stejně jako příroda i vaše tělo se dokáže regenerovat (dokonce i oslabené orgány) a díky uklidňující neurochemické lázni a snové virtuální realitě obnovit i psychické síly – a zmírnit tak následky života ve stresu, v toxickém prostředí a často i vztazích.

 

I na krásné zážitky je třeba být odpočatý – užijete si je daleko více a vytěžíte z nich pro sebe i to, čeho byste si pro únavu ani nevšimli.